Geschiedenis

XL Studenten Uitzendbureau is op 1 juni 2004 opgericht door Marlou van de Ven en Stefan Adama. Voor de start hadden beide een carrière in de uitzendbranche. Vanuit de visie een betere dienstverlening te kunnen organiseren dan de grotere ‘logge’ uitzendorganisaties is XL geboren.

Lancering: studentenvacature.nl en xluitzendbureau.nl

XL Studenten Uitzendbureau begint geheel zelfstandig (geen investeerders noch aandeelhouders). Geheel autonoom groeide XL in 2005 naar een omzet van 1,2 miljoen en 9 medewerkers. Het jaar 2006 werd afgesloten met een omzet van 2,7 miljoen en 21 medewerkers. Begin 2007 werd het kantoor in Zaandam ingeruild voor een geheel nieuw ingericht kantoor te Amsterdam Sloterdijk: centraal gelegen en goed bereikbaar naast het treinstation.

Het jaar 2007 was o.a. het jaar van kwaliteitsverbetering en professionalisering. Zo werden wij lid van de NBBU, werd het intern opleidingsproces geheel opnieuw ingericht en ontving XL de NEN certificering. Het verlengstuk van XL Studenten Uitzendbureau deed zijn intrede: XL Career Company (bemiddeling van net afgestudeerden en starters), ook gevestigd in Amsterdam.

Lancering: xlcareercompany.nl

Het jaar 2007 werd afgerond met een omzet van 4,1 miljoen en werkten er 26 medewerkers. Ook werden er voorbereidingen getroffen voor de opening van twee nieuwe vestigingen. In 2008 werden deze gerealiseerd; vestiging Utrecht en Rotterdam. Het jaar 2008 werd afgesloten met een omzet van 4,7 miljoen en waren er 35 mensen werkzaam binnen XL.

Overname (aankoop) van krachtige domeinnaam: xl.nl

Voor de daaropvolgende jaren was verdere groei onze ambitie, optimaliseren van bestaande processen en omzet. Het hoofdkantoor werd geprofessionaliseerd en uitgebreid naar 800 M². Een aparte trainingsruimte, een eigen bar, zeven aparte selectie ruimtes en iedere afdeling een apart kantoor: ICT, Sales, Marketing en de back-office.

In november 2014 is XL overgenomen door de Venturion Groep. Vanwege veranderingen in de privésferen ontstond de wens bij beide eigenaren om afstand te nemen van XL Studenten Uitzendbureau. Op het moment van overname werd een omzet gerealiseerd van 5,8 miljoen t.o.v. 5,1 miljoen in 2014.
Na de overname werd Evert Geerdink aangesteld als Algemeen Directeur. Evert kwam in 2004 binnen bij XL als uitzendkracht en vond zich 6 maanden later terug op het kantoor in Zaandam. Gedurende zijn carrière bij XL heeft hij diverse functies (voornamelijk commercieel) uitgeoefend en is er derhalve met zijn aanstelling gekozen voor een heuse XL-er. In 2014 was Evert reeds Operationeel Manager.
Evert besloot meer te investeren in eigen medewerkers en er werd met de opening van een nieuwe vestiging in Zwolle een volgende stap gezet richting landelijke dekking. Verder werd de dienstverlening afgestemd op 5 focussegmenten (Klantcontact, Logistiek, Horeca, Office en Hotels). zonder de kracht als generalist kwijt te raken. Gezien de hevige groei van de horeca afdeling werd tevens een nieuwe horeca website gelanceerd.

Lancering: xlhorecauitzendbureau.nl

2015 werd met het oog op omzet het beste XL jaar tot dan toe met een omzet van 7,0 miljoen.

In 2016 groeide de omzet verder naar een omzet van 8,1 miljoen. Gezien het recente groeitempo streeft XL op dat moment naar een omzet van 15 miljoen voor het einde van 2020.

In 2017 profiteert XL verder van de economische groei en manifesteert zich meer en meer als een innovatieve uitzendpartij. Er worden klantenapps gebouwd, inhouse opleidingen samengesteld, ROI programma’s voor opdrachtgevers ontwikkelt en mooie exclusieve contracten gesloten. Door de krappe kandidatenmarkt slaat XL bovendien een slag door Melon Media over te nemen. In 1 klap weet XL haar kandidatenbestand te verdriedubbelen tot 870.000 kandidaten. Tevens opent XL haar deuren in de weekenden waardoor het nu wekelijks 78 uur geopend is. De totale omzet groeit over 2017 met ca. 30% tot 10,5 miljoen.

XL groeit verder in 2018. Met een groei van nog eens bijna 25% bereikt XL een omzet van ruim 13 miljoen. Inmiddels werken er wekelijks ruim 1500 studenten en starters voor XL. Waar vele concurrenten last hebben van de krappe arbeidsmarkt lijkt het XL beter af te gaan. Zo lanceert XL op 1 januari 2019 haar eigen werknemers-App, een nieuwe planning en een nieuw verloningssysteem. 

2020 blijkt een bewogen jaar met veel beweging. Met onze online trainingstool krijgen onze uitzendkrachten gratis toegang tot 130+ digitale trainingen. De plotselinge impact van het Coronavirus schudt de Nederlandse arbeidsmarkt in haar voegen. Door slim in te spelen op topdrukte in supermarkten en logistiek, wordt de impact beperkt en blijven veel uitzendkrachten aan het werk. Mede hierdoor geïnspireerd, zet XL verder door met het ontwikkelen van onboardingsapps voor het digitaal inwerken van uitzendkrachten: uniek in de uitzendbranche. XL weet, als lid van de overkoepelende DNL groep, de krachten steeds verder te bundelen met de zusterorganisaties Studentalent, LINQ en Grace+James. Mei 2020 wordt DNL de exclusieve doorstarter van Mise en Place Nederland: het aparte XL Con Gusto is geboren. Er wordt tevens hard gewerkt aan een ambitieus 2021.

Zoek jij een carrière in de uitzendbranche?

Kijk hier voor meer informatie!