Geplaatst door Dennis Kalmeijer & opgeslagen onder Arbeidsmarkt, Tips.

weinig budget voor belonen werknemers

Als werkgever is het heel handig maar vooral fijn om uw vaste personeel of oproepkrachten te belonen na goed werk. De makkelijkste en meest voor de hand liggende beloning is een bonus in de vorm van geld. Met een kleiner budget is een dergelijke bonus heel vaak niet haalbaar. Toch zijn er meer opties voor werkgevers om hun werknemers een goede beloning te geven.

Secundaire arbeidsvoorwaarden

Het kan dat een medewerker een goed resultaat heeft behaald of een belangrijke klant heeft binnen gehaald. Hiervoor kunnen dan de secundaire arbeidsvoorwaarden verbeterd worden. Denk bijvoorbeeld aan het geven van een (zakelijke) mobiele telefoon, een extra vrije dag of een bedrijfsfiets. Dit zal voor werknemers heel fijn zijn, omdat dit een goede vorm van waardering is en ze er ook nog eens iets aan hebben!

Promotie

Een andere vorm van belonen is promotie geven. Bij een promotie speelt niet alleen een loonsverhoging een rol, maar ook de titel van de nieuwe functie. Wanneer er weinig budget beschikbaar is voor een loonsverhoging, kan een medewerker ook een nieuwe functie krijgen. Een voorbeeld is om iemand van manager naar senior manager te promoten.

Vouchers

Sommige bedrijven werken met targets. Dan zal het medewerkers stimuleren om de target te behalen wanneer hier een incentive aan verbonden is. In plaats van een geldbonus kan ook een bonus gegeven worden in de vorm van dinerbonnen of vouchers voor een leuk uitje. Het gaat bij een beloning niet altijd om hoe groot deze is, maar het gebaar en de blijk van waardering. Daarom kan een voucher van €50,- net zoveel betekenen als een geldbonus.

Vast contract

Tegenwoordig is het niet meer vanzelfsprekend om een medewerker snel een vast contract te geven. Bedrijven zijn onzeker over hoe de zaken in de toekomst zullen gaan en zijn daarom niet snel geneigd om medewerkers een vast contract te geven. Wanneer een medewerker dan toch een vast contract krijgt, betekent dit dat de werkgever vertrouwen heeft in deze persoon.

Zeker bij bedrijven waar veel doorloop is, zoals bij een uitzendbureau of een bedrijf gericht op sales, kan het helpen om werknemers te belonen om ze aan de organisatie te binden. Als een bedrijf een klein budget heeft, zijn er toch mogelijkheden om medewerkers te belonen en aan het bedrijf te binden.

Bent u als werkgever nou nog op zoek naar werknemers? Neem dan snel een kijkje op onze website en meld je aan!