Geplaatst door Jacinta Stuifbergen & opgeslagen onder Arbeidsmarkt, Selectie & assesments, Tips, Werving & recruitment.

In het recruitment landschap heerst hevige concurrentie. Er is een krappe arbeidsmarkt, er zijn veel openstaande vacatures en te weinig werknemers. Recruiters hebben moeite om openstaande functies te vervullen. Zijn er eenmaal nieuwe kandidaten geworven, dan is het ook nog eens een hele uitdaging om het personeel te behouden. Maar hoe onderscheidt u zich van de rest in deze talentenjacht en wat maakt u een top recruiter?

 

Wat onderscheidt een top recruiter van de rest?

 

Bent u een actieve of een passieve recruiter?

Als recruiter zijn sociale en klantgerichte vaardigheden erg belangrijk. Net als de werfaanpak en technieken die u gebruikt. Bent u een actieve of passieve recruiter? Actief recruiten houdt in dat u als recruiter potentiële kandidaten benaderd. Het kan zijn dat deze helemaal niet op zoek zijn naar een andere baan, maar die u wel helemaal geschikt vindt voor uw openstaande functie. Methoden die hiervoor gebruikt kunnen worden zijn: Social Media (Facebook, LinkedIn), via het eigen of bedrijf ’s netwerk benaderen en intern werven. Passief recruiten betekent het tegenovergestelde en hierbij wordt het bedrijf benaderd door (potentiële) kandidaten. Veelgebruikte methoden zijn; vacaturebanken, de vacatures publiceren op de bedrijfswebsite of Social Media.

 

Is het slim om op de hoogte te zijn van de technologische trends?

Er volgen steeds meer technische ontwikkelingen in de recruitmentbranche en een aantal trends zijn blijvend. Zo is er speciaal recruitment software waarin het werf- en selectieproces op basis van data verloopt. Deze data geeft een helder overzicht van het solliciteergedrag van sollicitanten en maakt het makkelijker om de geschikte kandidaat te vinden. Met deze AI (Artificial Intelligence) is het zelfs mogelijk een chatsessie met sollicitanten te houden. Social Media, en dan met name LinkedIn, kan u ontzettend helpen bij het vinden van de juiste sollicitant. LinkedIn heeft namelijk gegevens die u als recruiter goed kunt gebruiken. U kunt zelf op zoek naar kandidaten door te targetten en dus te selecteren op bepaalde criteria. Daarnaast kunt u een advertentie uitzetten, waarmee u zich specifiek kunt richten op een bepaalde doelgroep. Per bedrijf verschilt het welke trend u kunt gebruiken.

 

Top recruiter  Top recruiter   Top recruiter

 

Blijft u uzelf ontwikkelen?

In het recruitment landschap zijn er continu veranderen aan de gang. Het is natuurlijk niet meer dan logisch hiervan op de hoogte te blijven en uzelf te blijven ontwikkelen. Zo zijn er bepaalde competenties het afgelopen jaar belangrijker geworden en haast noodzakelijk te beheersen. Een al eerder opgenoemde skill is handig met technologie zijn. Inzicht in data is handig om effectief en doelgericht op zoek te gaan naar de beste kandidaten. Kennis van Social Media en marketing is een pre, dit om creatief en technisch kandidaten te vinden. Het vinden en herkennen van de juiste kandidaten kan nog lastig zijn op de huidige arbeidsmarkt, vandaar dat het beschikken van talentmanagent ook belangrijk is. Mocht u nog niet over deze nieuwe skills en technieken beschikken, vraag dan bij uw leidinggevende een interne training of cursus aan. Dit is namelijk ook in het belang van uw leidinggevende.

 

Hoe vervult u die lastig in te vullen vacatures?

Het is tegenwoordig niet meer de vraag wat voor kandidaat het bedrijf nodig heeft, maar eerder de vraag wat voor functie bij de kandidaat past. Stel u flexibel in en pas de functie aan op de kwaliteiten van de kandidaten. Kandidaten zijn op zoek naar bedrijven die zij het meest interessant lijken. Met zoveel vacatures die openstaan, is het belangrijk om de functie en het bedrijf zo goed mogelijk neer te zetten. Beschrijf het bedrijf als een fijne organisatie waar het prettig is om voor te werken. Zoals al eerder opgenoemd is het belangrijk om meer aandacht te besteden aan talentmanagement. Dit is van belangrijke waarde gezien de arbeidsmarkt zeer schaars is. Pak het slim aan, blijf uzelf ontwikkelen en onderscheidt uzelf als top recruiter van de rest.